Social media en jouw doelgroep

SocialmediaMaak jij gebruik van Social Media?

En zo ja van welke social media? Sommige ondernemers gebruiken alle netwerken die er zijn. Andere ondernemers doen vaak niets met social media. Hoe weet jij als ondernemer nou wat je het beste kunt doen?

Dat begint bij je doelgroep.

Bepaal voor welke klanten jij (wilt) werken. Zijn dit consumenten, bedrijven of instellingen? Wat is hun leeftijd en achtergrond? En hoe gedragen ze zich? Op basis hiervan kun je een social media plan gaan opstellen. Daarin ga je per doelgroep bekijken welk kanaal je kunt inzetten.

Facebook wordt bijvoorbeeld veel door consumenten gebruikt, echter de leeftijd op Facebook speelt een rol. Jongeren maken bijvoorbeeld meer gebruik van Instagram, Twitter en “private social media” zoals whatsapp en snapchat. Linkedin is een zakelijk netwerk waarin werknemers, werkzoekenden en ondernemers met elkaar verbonden zijn en actief zijn in groepen die op onderwerp zijn ingedeeld.

Mogelijkheden

Als je weet welke media je wilt gaan inzetten is het zaak de mogelijkheden van het medium te bekijken. Hoe kun je op jouw medium jouw boodschap goed overbrengen? En op wat voor manier? Hoe communiceer je de boodschap? En doe je dat door een netwerk op te bouwen of ga je betaalde advertenties zetten? Het voordeel van een betaalde advertentie is dat je direct en gericht jouw boodschap bij jouw doelgroep kunt overbrengen. Je kan direct meten wat het effect is en of het je rendement oplevert. En wat je moet doen om dit verder te verbeteren. Veel social media zijn volwassen geworden. Dat betekent dat er grote accounts zijn met veel volgers en een hoge populariteit. Dat maakt het in vergelijking met de beginjaren lastiger om een groot netwerk op te bouwen. Probeer daarom te focussen op een product, dienst of toegoevoegde waarde.

Hulp nodig? Laat het weten via ons contact formulier.