Gegevensverzameling en Google Consent mode – Hoe zit dat?

Gegevensverzameling en privacy worden steeds belangrijker en er komt steeds meer regelgeving met betrekking tot dit onderwerp. Zo ook over het gebruik van een cookiebanner. Waarom moet je een cookiebanner hebben? Hoe moet deze eruit zien? En wat is het effect op je advertenties en de data die je binnenkrijgt? Wij leggen het uit.

Waarom een cookiebanner?

Iedereen kent het wel, de cookiebanner onderin beeld als je naar een website gaat. Met deze cookiebanner geeft de gebruiker op de website aan waar diegene toestemming wil geven. Je mag namelijk niet zomaar data verzamelen van gebruikers als je daar geen toestemming voor vraagt. Een cookiebanner is daarom verplicht in Nederland (en de rest van Europa) als je data wilt verzamelen, bijvoorbeeld met Google Analytics.

Omdat privacy een belangrijk punt is voor velen, komt er steeds meer aandacht voor het naleven van deze regelgeving. Vanaf maart 2024 kan je zelfs beperkt worden in adverteren via Google Ads als je je niet aan de richtlijnen houdt om toestemming te vragen.

Wat als je geen cookiebanner hebt?

Als je geen cookiebanner hebt, mag je de gebruikers op je website niet volgen. Je mist dan belangrijke data en inzichten, zoals hoeveel mensen op je website kijken, waar ze vandaan komen en welke pagina’s ze bekijken.

Een cookiebanner installeren

Gelukkig is een cookiebanner installeren niet moeilijk. Er zijn allerlei plug-ins die je helpen met toestemming vragen en waarmee je de regelgeving naleeft

Hoe moet de cookiebanner er uitzien?

Je ziet cookiebanners in allerlei soorten en maten voorbijkomen. Met vaak knoppen als ‘alles accepteren’, ‘alles weigeren’ of een mogelijkheid om zelf je voorkeuren aan te passen.

Hoewel je vast regelmatig cookiebanner tegenkomt waarbij het niet-accepteren bijna onmogelijk is, is dit niet toegestaan. Ook zijn er een aantal andere eisen waar een cookiebanner aan moet voldoen.

Dit zijn de regels voor cookiebanners:

  1. De tekst van de cookiebanner moet een eerste indicatie geven van het doel waarvoor de cookies (per categorie) worden gebruikt.
  2. Er moet een verwijzing naar het privacybeleid zijn, waarmee je met één klik komt. Op weg naar de gegevensbeschermingsverklaring mogen geen cookies worden geplaatst die technisch niet noodzakelijk zijn.
  3. Er moet een knop aanwezig zijn voor het geven van toestemming én een knop voor het weigeren van toestemming. Beide moeten even makkelijk te kiezen zijn.
  4. De gebruiker moet een keuze hebben en het doel van de cookies kennen waarmee hij instemt.
  5. De keuzevakken mogen niet vooraf aangevinkt zijn, de gebruiker moet ze zelf actief aanvinken.

Voorbeeld van een cookiebanner

Voorbeeld cookiebanner

Bron: www.cookiebot.com

Waarvoor vraag je toestemming met een cookiebanner?

Met een cookiebanner vraag je de gebruiker dus toestemming om gegevens of gedrag te meten. Deze meetbare data zijn te verdelen in verschillende categorieën. Voor noodzakelijke cookies hoef je geen toestemming te vragen, maar voor de rest van de cookies wel.

Deze verschillende cookies zijn er:

Noodzakelijke cookies

Deze cookies zijn nodig om je website te laten werken, zonder deze cookies zou je niet kunnen inloggen of iets in je winkelwagentje kunnen plaatsen. Voor deze cookies hoef je geen toestemming te vragen omdat ze essentieel zijn voor de werking van je site.

Functionele cookies

Functionele cookies slaan belangrijke informatie op over je keuzes en voorkeuren. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat de website in de juiste taal wordt getoond.

Analytische cookies

Analytische cookies verzamelen gegevens over het gedrag van gebruikers op je website. Deze cookies zorgen ervoor dat je kan zien welke pagina’s worden bezocht, of op welke knoppen geklikt wordt. Deze data is niet te herleiden naar personen.

Marketingcookies

Marketingcookies zijn er om online te adverteren. Ze verzamelen data over de gebruiker, zoals waar iemand zich bevindt, en wat iemand interessant vindt. Door deze cookies kan je bijvoorbeeld mensen targeten die zich een bepaalde leeftijdscategorie bevinden, die eerder op je website zijn geweest, of die een bepaalde interesse hebben.

Deze marketingcookies bestaan weer uit verschillende soorten toestemming:

Cookies voor Marketing-doeleinden (ook wel ad_storage)

Voorheen hoefde je alleen toestemming voor ad-storage te vragen. Daarmee vraag je toestemming om gegevens van de gebruiker op te slaan, zoals browsegeschiedenis of het apparaat. Zo kan je bijvoorbeeld zien of mensen via een advertentie op je site zijn gekomen.

Recentelijk zijn er twee soorten toestemming bijgekomen waar je toestemming voor moet vragen met behulp van de marketingcookies:

Cookies voor advertentiedoeleinden (ook wel ad_user_data)

Als een gebruiker toestemming geeft voor ad-user-data mag je persoonlijke data van de bezoeker gebruiken om met Google te adverteren. Zo kan je bijvoorbeeld mensen targeten van een bepaald geslacht, in een bepaalde leeftijdsgroep of met bepaalde interesses.

Cookies voor remarketing (ook wel ad_personalization)

Met toestemming voor ad-personalization kan je ook gebruik maken van retargeting. Dit betekent dat je je advertenties kan richten op mensen die eerder op jouw site zijn geweest, bepaalde pagina’s bezocht hebben of al eerder een aankoop hebben gedaan.

Welke toestemmingen heb je nodig voor jouw campagnes?

Dat ligt eraan welke campagnes je hebt lopen.

Gebruik je alleen zoekcampagnes?

Adverteer je alleen op het zoeknetwerk, dan target je meestal niet op mensen met bepaalde leeftijd, interesses of die eerder op je site zijn geweest. Je hoeft dan alleen Ad-storage toestemming te hebben van bezoekers.

Adverteer je ook met Display, Performance Max of Retargeting campagnes?

In dat geval wil je je wel richten op bepaalde mensen die waarschijnlijker zijn jouw product te kopen. Bijvoorbeeld mensen die dichtbij jouw winkel wonen, die interesse hebben in in jouw branche, of al eerder op je site zijn geweest.

In dat geval moet je ook toestemming hebben voor ad-user-data en ad-personalization. Vraag je dit niet met behulp van je banner, dan kan je binnenkort niet meer gepersonaliseerd adverteren.

De voordelen van de nieuwe Consent Mode V2

Vanaf maart 2024 gaat Google over op Consent Mode V2. Daarmee verplicht Google jou om toestemming te vragen voor de advertentie- en remarketingcookies. Dit is vervelend omdat je dit goed moet inregelen en je minder data binnenkrijgt. Maar er is ook een voordeel.

Consent Mode V2 kan namelijk ook missende data van bezoekers die géén toestemming geven aanvullen door middel van modelleren met AI. Je krijgt daardoor een completer beeld van de prestaties van je campagnes, ook al geven bezoekers geen toestemming voor remarketing-cookies.

Je kan Consent Mode V2 handmatig installeren. Wel zijn er een aantal eisen voor het modelleren van de data. Zo moet je minimaal 700 advertentieklikken per dag krijgen over een periode van 7 dagen, per land en domeingroep. Heb je dat niet, dan heeft Google te weinig data om te modelleren.

Een stappenplan om aan de privacy-eisten te voldoen:

Stap 1: Een cookiebanner ontwerpen

Een cookiebanner is dus noodzakelijk. Cookiebot is een handige tool die je ook zelf kan vormgeven, daardoor kan je hem designen in jouw huisstijl.

Stap 2: De cookiebanner installeren

Plak de code van de cookiebanner in de Head van de website, boven de GTM code. Zo zorg je ervoor dat Google niet alvast data meet, voordat de voorkeuren zijn doorgegeven.

Stap 3: De cookiebanner configureren met Google

Je wilt natuurlijk dat de voorkeuren van gebruikers worden nageleefd. Daarom moet je de cookiebanner integreren met Google. Dit kan door de cookiebanner te koppelen met de diensten van Google, zoals met Google Tag Manager of Google Analytics.