Word gezien als de online expert

Als ondernemer is het belangrijk om te focussen. In je klanten, in je product aanbod en in de marketing naar buiten toe. Zo word je door je potentiële klanten eenvoudig herkend. Maar hoe zorg je er nou voor dat je ook als expert op jouw vakgebied wordt gezien? Ongetwijfeld heb je de juiste opleiding, ervaring en een aantal goede referenties. Je kunt deze vermelden en publiceren maar daarmee ben je er nog niet. Om als expert gezien te worden is het van belang dat je via meerdere kanalen herkend wordt. In dit artikel behandelen we er een aantal.

Bloggen

Door een blog te schrijven laat je zien dat je expertise hebt op dat gebied. Werk in je blog zo concreet mogelijk aan een bepaald onderwerp of maak een artikel met bijvoorbeeld 10 tips. Werk altijd met voorbeelden en laat zien wat voor resultaten je bereikt. Zorg er ook voor dat bezoekers kunnen reageren en via social media kunnen delen. Een blog zorgt er ook voor dat je op de termen in je blog beter gevonden wordt op internet. En dat je bezoeker je website niet alleen vindt op het moment dat hij je nodig heeft, maar al in de stap daarvoor. Hoe vaker je artikel wordt gelezen en gedeeld hoe meer invloed dit heeft. Niet alleen op social media maar ook voor zoekmachines.

Social Media en experts

Gebruik Social Media om informatie te delen en interactie met je doelgroep te krijgen. Kanalen als twitter, facebook en linkedin gebruik je het best voor het doel waar deze voor zijn bedoeld. Youtube is heel geschikt om instructie video’s of korte uitleg te geven mbt. jouw product of dienst. Een kanaal dat hier uit springt is Google Plus. Dit kanaal wordt in Nederland nog relatief weinig gebruikt.

Je ziet wel eens bij een zoekopdracht dat er een foto van een persoon bij staat inclusief naam en extra informatie. Hieronder zie je een voorbeeld. Als je in google op “javascript inheritance” zoekt vind je een aantal zoekresultaten. Een van die resultaten springt eruit, namelijk die met de foto van de persoon die het geschreven heeft.

Google rich snippet

Als je een artikel schrijft en het wordt op deze manier gevonden wordt de boodschap persoonlijk. Je springt uit de resultaten en onderscheid jezelf van je concurrent. Ook zullen mensen eerder naar jou als persoon vragen in plaats van jouw bedrijf. Gebruik deze methode dus ook in je blog artikelen.

Kennis delen

Zorg ervoor dat je via mogelijkheden je kennis deelt. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

  • Andere websites die je blog publiceren
  • Persberichten in bladen/kranten en andere media
  • Presentaties bij groepen ondernemers
  • Aansluiten bij nieuwe initiatieven
  • Persoonlijk helpen met een aantal tips

Op korte termijn investeer je daardoor tijd in je eigen marketing. Op lange termijn wordt je sneller ingeschakeld als expert. Het verhoogt ook het aantal contactmomenten met je potentiële klant. Door je kennis te delen krijg je ook vaak waardevolle feedback waarmee je je expertise nog meer kunt uitbreiden.

E-books schrijven

Een e-book is een laagdrempelige manier voor je bezoeker om snel en effectief meer informatie over een bepaald onderwerp te krijgen. Het is een eenmalige tijdsinvestering en je kunt je klant alvast een voorproefje van jouw expertise laten zien. Je geeft ook aan dat je echt over je vakgebied hebt nagedacht. Daarnaast is het een manier om met nieuwe bezoekers in contact te komen.

Dit zijn een paar stappen om gezien te worden als expert. Schakel voor de technische uitvoering hiervan een expert in. Het opbouwen van een expertstatus kan je heel veel brengen maar vergt in eerste instantie een investering in tijd en middelen. Uiteindelijk ben je pas overtuigend als je ook echt de expertise in huis hebt. Zorg daar dus eerst voor, via opleidingen, trainingen of bijvoorbeeld een pilot. Stel voor jezelf een plan op waarin je vanuit je doelgroep bepaald via welke kanalen je dit gaat doen. En ga vervolgens deze stappen inplannen in je werkzaamheden en je acquisitie. Meet ook altijd je de resultaten van je inspanningen zodat je tijdig kunt bijsturen.

Door: Stradas